torsdag 14 augusti 2008

Kinadagbok Dag 18 - Måndag

Denna dag var fylld med äventyr. Med Chens hjälp bokade vi via hotellet för 800yuan en egen chaufför och en engelsktalande guide som körde runt mig hela dagen i Beijing för att kolla på sevärdheter. Chen stannade på hotellet.

Jag, min engelsktalande guide och
min chaufför tillsammans med bilen

Först åkte vi till ett urgammalt men välkänt krukmakeri där man fick se hur processen för tillverkning av Kinas välkända krukor gick till. Väldigt fina men även väldigt väldigt dyra och troligen ej prutbara. Därefter bar det av till Kinas absolut 1:a nationskatt; deras berömda Jade som de är så stolta över. Man fick även där se hela skapandeprocessen och det var väldigt mycket skicklighet inblandat och varje skulptör hade sin egna lilla stil som de tillförde på de olika större jade-figurerna som i sina fall var unika. Det fanns även olika kvalité på Jade och även olika färger som då reglerade priset på slutprodukten.

Utsökt jade på jademuséum

Mer utsökt jade på jademuséum

Tog ett par kort på de fina skulpturerna men köpte inget. När dessa båda besöken var klara, bar det av till den absoluta höjdpunkten; Kinesiska Muren. Väldigt mäktig att kolla på och dessutom jobbig att klättra upp för, men det var det helt klart värt! Utsikten och alla kort jag tog gör upp flera gånger om för trappklättrandet. På vägen ner köpte jag några snygga ”scrolls” (rullar som hänger utrullade med olika motiv på). Dessa prutade jag även på och tror att jag fick en rätt bra affär. Kan även passa på att säga att jag blev förvånad över hur bra engelska många av kineserna inom turistverksamheten på de olika turistställena som jag besökte, pratade till skillnad mot vad jag varit van tidigare när jag var i Shaolin.

Utsikt på kinesiska muren

Jag på kinesiska muren

Efter muren bar det av för att käka. När detta var klart åkte vi och besökte ”Summer Palace” som var ett megastort palatsområde på över 200hektar. Det fanns även en stor sjö och en stor ö på området. På detta ställe levde en gång en ond härskarinna som slöt avtal med exempelvis England och Frankrike om att de fick komma och ta av Kinas naturresurser mot att härskarinnan fick kanoner och vapen samt opium. Nu när jag tänker efter, tror jag att hon är med i filmen ”Around the world in 80 days” med Jackie Chan.


Del av Summer Palace

Del av Summer Palace

Mycket fint palatsområde som sagt och dessutom det första riktiga vattnet jag fått se i Kina om man inte räknar med Gula floden som jag passerade lite snabbt med tåget.

Till sist blev det Te-provning. Vi kom till ett mycket harmoniskt ställe med en fin innergård och en liten flicka som spelade på en urgammal pianoliknande sak. Under te-provningen fick jag prova 5 olika sorters te och personen som höll i det hela berättade vad teérna var till för. Slutade med att jag köpte en te-mugg som ändrade bild till en panda när den blev varm och en kartong med Svart Te i påse. Tyvärr inget löste där egentliga kvalitén fanns eftersom det var lite för dyrt för vad jag hade kvar i plånboken.

Flicka med intrument under teprovning

På teprovning

Vid det här laget har jag hunnit med att se på Beijings alla sevärdheter förutom Den förbjudna staden som tydligen bara låg 3minuters gångväg från mitt hotell. Den tänker jag ta innan jag åker till flyget hem under morgondagen. Javisst ja! Glömde nämna att vi även åkte runt i OS-City. Fick se alla stora arenor och ställen där OS kommer att hållas. Allt där är tydligen helt nybyggt endast för OS.

En av OS-byggnaderna

Måste säga att det kändes ganska coolt att åka runt i en svart bil med egen chaufför. Alla viktiga personer i Kina åker tydligen runt med svarta bilar. Då man steg ut ur bilen varje gång det fanns människor i närheten, fick man lite extra blickar när folket försökte se om det var någon känd person som klev ut, så var det bara lilla jag :)

Väl hemma på hotellet hittade jag världens mysigaste bakgata. Inte för skabbig och fullt med vanliga butiker och smårestauranger som vanliga kineser handlade ifrån. Exempelvis en butik som sålde uppstyckat rått kött utan några slags plastiga kartonger. En annan butik som sålde grönsaker mitt på gatan osv osv. Dessutom hittade jag en ica-liknande affär. Sjukt billigt i den affären.

Mysig bakgata bakom hotellet

Vanligt tvättmedel för 5kr. En del saker var dock ungefär lika dyra som i Sverige. Pistagenötter o sådana saker, men det mesta låg som sagt på mycket låga priser. Chen och jag hittade ett ställe att äta på. Proppmätt på dumplings med olika beställda innehåll på 2 personer + öl att dricka för ett ynka pris på endast 47yuan, gick vi till hotellrummet. Jag fick stå för själva öldrickandet dock. Chen höll sig till Fanta eller Sprite. Som vanligt lade jag mig i sängen och skrev om dagens händelser medan Chen kollade på TV.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter lite som att du åkte omkring i egen limo och inte bara en svart bil. :)
Muggen funkar väldigt bra och pandan är väldigt söt - tack igen! :)

Ses imorgon! Pusspusspuss