torsdag 14 augusti 2008

Kinadagbok Dag 15 - Fredag

Idag tränade vi ute som vanligt. Det var ganska häftigt att träna ute idag för att det åskade undertiden, men det regnade inte. Dock hängde regnet i luften och det ganska kvavt och dimmigt ute. Första träningen var ganska lugn faktiskt. Kanske för att vi övade mycket kast med varandra. Man blev ganska så smutsig av att bli nerkastad i betongen vi tränade på. Men vi tog ju det lugnt så att ingen skadade sig, just därför att det var just betong vi tränade på. Andra träningen var mer fart och hårdare. Vi fick bland annat stå och öva på olika slagkombinationer mot ett trä som vi på något roligt, skruvat sätt skulle få att likna en motståndare i ca 5-10min för att sedan få några minuters rast, för att återigen återgå till trädmotståndaren lika lång tid med sparka istället, vilket tog ännu mer på krafterna.

Gruppbild med de två tränarna i mitten från höger. Jämte mig, mästare
Han som tränade oss i San Da


Gruppbild med mig, Jonathan och Tim

Nu sitter jag i sängen som vanligt strax innan jag skall lägga mig och som vanligt skriver och återberättar delar av händelser som jag upplevt under dagen.

Det finns förresten två saker och nämna angående Kina. Finns iof massvis men just dessa har jag noterat extra mycket.
För det första. När det kommer till shopping går det i princip att pruta på allt om van väl vill . Även det som har en fast prislapp (många saker saknar nämligen prislapp och personalen höftar oftast bara ut ett pris som man skall pruta på) Det är aningen svårare att pruta på fasta prislappar, men det går. Om man är väldigt mån om pengarna gå det alltså att pruta ner något som är så snuskigt billigt som tex en t-shirt för 15kr. Saken är den att de köper in varorna, speciellt i turistshoppar för så sjukt lite och i stor mängd. Så t-shirten jag köpte för 15kr, kanske de själva köpte in för ca 1-2 kr och därför kan man fortfarande pruta på priset även om det från början är sjukt billigt. När man börja pruta kan man även börja på ca 1/3 av totala priset från början eller ännu lägre, säg 10%, lite beroende på vart man befinner sig geografiskt. Sedan är det bara att vandra sakta uppåt. Oftast hamnar man ungefär runt hälften av priset men har man tur lyckas man hamna lägre. I vanliga affärer som exempelvis liknande affärer som åhlens, stadium går även att pruta, fast knappt något. Oftast sänks priset isf med några få kronor som med mina skor som jag köpte för 75yuan (ca 60kr) istället för 78yuan.
Imorgon skall jag försöka få en sak för mellan 400-600 yuan som egentligen ligger runt 1500, 1600yuan. En fin ”jadestaty”. Jade är något de gillar i Kina som du kan hitta lite överallt. Hur som helst, den statyn har ingen prislapp utan butiksägaren säger något pris rakt ut i luften. Även i en vanlig liten minibutik där de säljer läsk o godis, så höftar de lite med priset. Ena dagen fick jag en läsk för 5yuan medan jag fick den för 3yuan någon annan dag, i samma butik.

Den andra saken som jag observerat under tiden här i Shaolin är att det är vapen precis överallt! Alla som tränar kan man förstå, men resten, dvs alla turister som springer runt fritt med vapen som är sjukt olagliga i Sverige. Dessutom verkar det vara någorlunda lagligt att göra det här. Alla turistaffärer försöker kränga på allt från små kastknivar till tvåmeter långa svärd i olika former. Det som de försöker sälja mest är nun-chucks och fjäderbatonger, men även knivar i alla möjliga former och storlekar verkar även populära. För att det även skall tilltala små flickor och tjejer finns vapnen givetvis i rosa färger. Såg exempelvis en liten tjej i ca 8års-åldern springa runt med en rosa nun-chuck o vifta.

Nu är det även näst sista dagen innan träningen när slut. Man längtar sååå!!

Inga kommentarer: