fredag 18 juli 2008

Kinadagbok Dag 8 - Fredag

Har varit riktigt redig idag och tvättat lite kläder. Kan säga att det behövdes. Har även handlat nytt vatten i en liten inhemsk butik på området. Som jag tidigare nämnt så är det väldigt billigt här i Kina. Detta gäller även vatten. 40yuan för 6*4 600cl flaskor. Jag och Jonathan irländaren heter, har utforskat lite till idag. Vi fick äntligen se linbanan som går upp i bergen till ett tempel. Vanliga stolliftar i skidbackar är det, med ett litet sött parasoll. Det finns även en 4km stig upp i bergen som man kan gå som leder till en grotta. Förhoppningsvis orkar vi med att gå den någon dag men inte under en träningsdag!
Några kineser som åkte förbi på någon flakvagn blev så glada när vi hejade på dem, så de ville att vi skulle åka med. Får göra det någon dag men hann inte idag eftersom vår förmiddagsträning snart skulle börja.

Glada arbetare i hemmagjord flakvagn

Träningen gick som vanligt fast vi fick träna utomhus denna gång som vi gjorde i början. Annars tränar vi i en lokal. Med vi, menar jag mig och alla andra utlänningar som tränar; Jonathan (Irland), Jonathan (Norge), Charlotte (England) och 3 andra som jag inte minns namnet på, även dem ifrån England. Hur som helst var lokalen upptagen eftersom munkarna hade någon slags gardering som innefattade hoppsparkar och akrobatik. Vi fick sitta och se på lite innan det var dags för vår ordinarie träning som fick bli utomhus. Det mest imponerande är att se alla små, 7 till 10-åringar som gör de mest avancerade volterna utan problem.

Jag står och poserar på vårt fina träningsställe utomhus.

Dagen har för övrigt flutit på och nu är sista träningen slut. På förmiddagen tränade vi mycket sparkar och under eftermiddagen har vi tränat mycket slag. Jag gillar att öva slag numera till skillnad från tidigare då jag hatade slag, eftersom vi gör om all vår träning från grunden med den nya tränaren Mästare Han och då känns det som jag blir bättre på att slå i och med att jag börjar få in tekniken. En väldigt erfaren tränare med väldigt mycket kunskap eftersom han tränat Kung Fu över 20år! En sak som har varit väldigt intressant under alla de åren av och till som jag tränat San Da. Jag har nu hunnit haft 3 olika tränare i San Da och varje tränare har sin egen stil och sina egna träningssätt som dom applicerat på mig. Chen kör exempelvis väldigt mycket kondition genom att det skall vara på hela tiden och väldigt snabba och få pauser. Även mycket kasttekniker. Mästare Han kör mindre kondition men mycket mer styrka i ben och armar samt mycket grundliga saker och att slag och sparkar skall bli rätta och väldigt mycket kombinationer. Min tredje, men första tränare, Shi Xing Xue som är en väldigt högaktad munk här nere, tränade bland annat mycket blockering och sparring.
Något man även börjat vänja sig vid (känns det i alla fall som) är träningsvärken. Att konstant ha träningsvärk i hela kroppen varje dag efter alla slag, sparkar och benövningar.

Snart blir det mat. Sedan får jag se vad som händer. Känner för att skissa så kanske ut och sätta mig och skissa av munkarna. Fick förresten veta av Chen idag om den andra skolan som jag berättade om tidigare. Det är ca 7000 pers (alla säger olika men någonstans däromkring). De delar upp sig på hälften. Hälften tränar medan hälften studerar vanliga ämnen. De studerar 4h och tränar 8timmar om dagen. Här sitter jag halvt som halvt slut efter bara 4h. Chen berättade även vidare om munkarnas egen träning under vintern som han givetvis fick vara med på när han tränade här. Upp till 8-10 grader minus tränade de utomhus. Först hade de jackor på sig under uppvärmningen. Sedan slängde de av sig jackorna och tränade i t-shirts. För att hålla värmen och inte bli förkylda blev de därför tvungna att träna stenhårt.

Inga kommentarer: