fredag 18 juli 2008

Kinadagbok Dag 3 - Söndag

Tåget stannade på perrongen i staden Zengzhou tidigt på morgonen. Hade sovit sådär gott, men förhållandevis till hur jag lyckades sova på planet där det inte gick att sträcka ut sig så var det ändå lyx. Den del av Zhengzhous station var mycket mindre och påminde lite om Centralstationen i storlek. Föga visste jag då om att det endast var en liten liten del jag fick se när vi gick av tåget och gick raka vägen ut utomhus.
Chen hade fixat någon som körde. Men innan vi åkte mot vårt slutliga mål: Shaolin, var det dags för frukost. Även om det var väldigt tidigt på morgonen på en söndag, var folk i full rörelse med att arbeta o allmänt åka runt på olika ärenden vilket förvånade mig jämfört med Sverige då det är helt tyst o stilla ute kl 6-7 på morgonen på en Söndag. Speciellt efter lönehelgen.
Minns inte hur länge vi cruisade runt i vad jag skulle vilja kalla förort, dvs. utkanterna av Zhengzhou, men som antagligen var ganska vanliga affärer/restauranger som låg längs motorvägen. Vi stannade vid flera ställen varpå vi åkte därifrån för att antingen var det för smutsigt eller inte öppet ännu. Till slut tröttnade vi på att åka runt och tog ett litet provisoriskt gatukök. Väldigt god och billig mat även om jag var lite rädd och trodde lite att jag skulle kunna bli matförgiftad eftersom det var ett gatukök för lokalbefolkningen, men det gick faktiskt bra. Uppenbarligen, även om det ibland kan se lite småskabbigt ut på vissa ställen så är maten ändå rätt ok och även ren och bra, så man ej blir matförgiftad till skillnad från Egypten där man absolut INTE skall äta mat på märkliga uteställen med lokalbefolkning.

Utematställe tillsammans med lokalbefolkning

Nu var det äntligen dags att åka till Shaolin. Bara ett litet mellanstopp för att hämta upp vår huvudtränare Xie Xing Xue. Vi kom äntligen fram och jag fick mitt hotellrum. Vi gick runt lite och sedan var det dags för käk i hotellets restaurang. Vi fick ett eget VIP rum eftersom vår huvudtränare är välkänd där nere. VIP rummet kan liknas som en lyxig konferanssal fast i en restaurang. Vi hade även en egen ”betjänt” som stod i ena hörnet under hela tiden och kom och fyllde på mer te när hon såg att det tog slut. Många olika typer av märkliga, men goda rätter ställdes ut under hela måltiden, mestadels salladsrätter och ris förståss. I slutändan stod det massvis med små fat på bordet.

Hotellrummet

Sedan var det dags att kolla på en uppvisning som hölls där dagligen varje hel timma av Shaolin Si Wushu Guan’s uppvisningsgrupp där Chen bla. varit med tidigare i, innan han blev tränare i Sverige. Under uppvisningen fick 3 personer ur publiken komma upp på scen där det väntade var sin munk. Varje munk körde en egen djurstil och personerna ur publiken fick välja var sin munk utan att veta om vilken djurstil respektive munk körde. När alla valt så började första munken göra rörelser ur djurstilen varpå den första personen ur publiken skulle göra efter så bra som möjligt. Sedan var det andra munkens tur och till slut den tredje munkens tur. Den som gjorde bäst ifrån sig av de tävlande ur publiken vann ett pris. Den vinnande röstades fram genom hur mycket jubel det blev från publiken. Jag var en av de tävlande och även den enda utlänningen. Jag fick en munk som utförde djurstilen ”skorpionen” Trots detta, så vann jag med mina briljanta akrobatikkonster som innefattande att bland annat hjula, göra en bakåtkullerbytta för att sedan gå upp och ställa mig på händerna och ställa mig på fötter, för att sedan gå ner på alla fyra med ena benet upp i luften över huvudet som en skorpion. Alla kineser tyckte att det var kanon och klappade händer och jublade väldigt högt. Jag vann en DVD och mina två tränare Chen och Cha, var nog väldigt stolta tror jag.

Kungfu uppvisning

När uppvisningen var slut fick jag ta kort med munkarna gratis eftersom Chen och Cha känner dem för att de träna tillsammans med dem en gång i tiden. Dessutom ville en ur publiken som tog kort tillsammans med munkarna att jag skulle posera med honom för jag var så cool, så jag fick vara med på ett hörn där med. Måste säga att allt de säger på Discovery är sant, nite för att jag tvekat på dem innan, men munkarna och även barnen håller på o står o tränar för sig själva eller i grupper långt in på kvällen. Imorgon börjar träningen. E redan fullt med peppad!

Inga kommentarer: