fredag 18 juli 2008

Kinadagbok Dag 6 - Onsdag

Sista träningen för dagen är slut och jag ligger här på sängen som vanligt och skriver och tittar på TV. Det är något speciellt med kinesisk TV faktiskt. Ingen av kanalerna jag har visar några filmer, utan endast crappy serier. Kan liknas lite som Melrose Place o alla dom andra skitserierna som brukar visas på trean och femman. Dessutom fattade jag inte något vad dom sa och undertexterna bestod av kinesiska tecken och väldigt mycket reklamavbrott. Nästan bara reklam och småtrailers. Man får allt ha bra tur för att pricka in någon serie. Sedan när man tror att förtexter osv är slut och serien precis skall börja, så kommer det istället massa reklam o andra trailers och serien börjar inte ens. En sak jag även fick reda på nyss på TV är att kinesernas ”ja må han/hon leva” – melodi, är samma melodi som England/USA, fast på kinesiska då givetvis.

Under dagarna då man varit något piggare har jag och irländaren vars namn jag glömt, tagit små promenader kring området. Det finns mycket vacker miljö att se. Allt från höga berg bevuxna med mycket skog till historiska monument och tempel. Bland annat finns det en begravningsplats för munkar, där varje munk ligger under en hög platå med stenar, där det närmaste jag kommer att beskriva med ord skulle vara totempåle. Försöker ta så många kort som möjligt på allt. Sedan finns det även en linbana upp i bergen jag planerar att prova någon dag o se vart den leder.

Dags att sova. Klockan börjar bli mycket. Imorgon är en ny dag. Jag har förresten räknat ut att dessa två veckors träning här i Kina motsvarar 18 veckors träning hemma i Sverige. Det ni!

Inga kommentarer: