måndag 20 augusti 2007

Design och konst överallt till sjukliga priser

Dagens design..vad skall man säga om det. Kan börja med att det finns både bra och dålig design precis som allt annat. Det enda är att även den dåliga designen av någon anledning går att tjäna massvis med pengar på.
Det hela började under helgen då jag tillsammans med sambo kikade runt på lite olika 2nd -handbutiker efter olika lampor och småprytt, som man kan göra något läckert av hemma i lägenheten. Passade även på att gå in i en "Designbutik". En butik som säljer möbler och liknande som är designade av diverse mer eller mindre kända personer. Där inne var det något som väckte min frustration. Nämligen över att det går att få mycket pengar över något som ser ut som det är gjort eller kan göras av en 10 åring, medan välgjorda saker som kräver stor skicklighet kan gå att få ta i för väldigt lite pengar. Samma fenomen, och känsla i mig uppstår när jag även tittar på tavlor.

För att ni skall få en aning av vad jag menar tänkte jag ge er lite exempel:
För några veckor sedan gick jag och emma inne i Nordstan i GBG. Där satt en konstnär som avbildade människor på papper i blyerts och kol, som satt på en pall framför. Antar att han tog några hundralappar för varje bild. Detta i sig kräver lång träning och stor skicklighet att göra det så snabbt och bra som konstnären gjorde.

Jämför man sedan exempelvis tavlor, vars avbildning ser ut som ett hafsigt ihopmålande med kludd av olika färger som skett på 5 min eller av ett 6 årigt barn som fått lite vattenfärg eller fingerfärg i handen och leka med, så kan dessa "konstverk" gå på flera tusen.

Ett annat exempel är om man jämför träslöjden på högstadiet och en stol jag hittade i affären som var en grön 3-bens-stol. Denna stol såg inte speciellt välgjord ut, troligen inte ens meningen att sitta på, men likförbannat kostade ca 3000 kr.
sämste stolen

Samma sak var det i resten av den affären.
Dock att tillägga så fanns det även en några coola föremål som dock förtjänade sitt pris, eller att de endast var coola, fast till höga priser. Värt att nämna enl. rykten går affären väldigt bra och kunderna är troligen medel till överklass eller överklasswannabes.
Ytterligare ett exempel på priserna i affären:
dyrt gult skåp

Åter tillbaka till min poäng. Att man (läs jag) blir så irriterad över föremål som det inte ligger någon som helst färdighet, skicklighet att åstakomma, kan kosta så mycket pengar då föremål av totala motsatsen kan kosta så lite. Eftersom jag är intresserad av grafik samt även pluggat dataspelsutveckling uppe i skövde, har jag sett de mest otroligt snygga bilderna och illustrationerna som finns. Ändå är det inte denna typ av snyggt gjorda illustrationer, någon lagt ner sin själ i för att få så snyggt som möjligt, som ställs ut för mycket pengar, utan snarare något som innehåller orden "konst", "design" "konstdesign" etc som ofta har en förklaring med en förankring kring konstnärens miserabla lidande och vägen genom lidandet eller något likande.

2 kommentarer:

emma... sa...

"Det hela började under helgen då jag tillsammans med sambo..."..haha, de där kan nog misstolkas en del. :-)


Jag tror jag ska leta reda på lite vattenfärg och ett papper o kladda lite på det o sen sälja det dyrt. Värsta bra affärsidén jue, fattig som man är, tar man emot alla tips o råd :-)

Zork sa...

haha amen jag är ju sam-boende med jonne :P alltså sambo. Sedan om folk misstolkar det eller ej får dom skylla sig själva.